søndag 21. mars 2010

Torskegryte

Torskegryte
Selv om torsk aldri har vært av mine favoritter, har denne retten åpnet øynene mine for denne fisken. Den har falt i smak hos både Jenny og meg :) Oppskriften er hentet fra barnemat.com. Den kan virke litt tam i smak, så man kan godt tilsette chili (enten fersk eller nykvernede chiliflak) dersom det skal være en ren voksenrett.

2 porsjoner
300 g rensket torsk (jeg synes fersk torskefilét er best)
3 ss olivenolje
1 løk
3 poteter
2 fedd hvitløk
3 dl fiskebuljong
1 boks hermetiserte tomater
1 vårløk
1 dl eplesider (jeg har også brukt eplejuice)
urter som koriander, basilikum, gressløk
litt pepper

Stek potetene og løken i oljen til de er litt glaserte. Tilsett finhakket hvitløk mot slutten av steketiden (det bør maks stekes et par minutter med hvitløk). Tilsett de hermetiserte tomatene, fiskebuljongen og eplecideren, og la det koke i 15-20 min (til potetene er møre). Tilsett hakket vårløk (delt i tynne ringer) og la det koke i ytterligere 2 minutter. Slå av plata, og tilsett torsken i terninger og urtene . La det trekke til torsken er gjennomkokt. Smak til med salt og pepper (de voksne salter sitt etter barna har fått sitt).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails