torsdag 15. juli 2010

Give-away-premie, focaccia og fort-gjort-aïoli

Utrolig, men sant! Forrige helg var jeg så heldig å bli trukket ut som vinner i give-away-konkurransen hos Ingvilds matblogg. Da jeg kom hjem fra en veldig hyggelig Fredrikstadtur i dag, lå det denne pakken i posten og ventet på meg:


...og dette var innholdet:

Premien var nemlig noe så gøy som italiensk krydder, etter hun har vært på ferie i Toscana. Veldig hyggelig kort og krydderet luktet fantastisk godt! Så heldig jeg er :)

Fant ut at dette måtte prøves ut med en gang, så bestemte meg for å lage pasta med focaccia som tilbehør til middag. Alex har etterspurt focaccia i flere dager nå, så tenkte dette var en ypperlig anledning. I tillegg til å være pastatilbehør, gjør det seg ypperlig som grilltilbehør, salattilbehør, eller delt i to og servert med deilig pålegg til lunch. Som tilbehør til tilbehøret hadde vi fort-gjort-aïoli.

Focaccia
1 l hv.mel
1 ss salt
1 ss sukker
1 pk tørrgjær
1 dl jomfruolje
Varmt vann
2-3 ss soltørkede tomater i terninger (jeg brukte sånne som ligger ferdighakket på glass i olje)
Grovt salt til å strø med
evt. italiensk krydderblanding

Bland de tørre ingrediensene. Tilsett oljen, og deretter så varmt vann som finnes i krana. Tilsett vann til du får en passelig konsistens på deigen (alá bolledeig). Bland deretter inn de soltørkede tomatene, og kna deigen godt før du lar den heve på benken i ca. 30 min. Legg deigen deretter ut i en smurt langpanne, og la den heve i ytterlige 30 minutter. Sprinkle jomfruolje over, og strø grovkornet salt og italiensk krydderblanding over (neste gang kan det forøvrig hende jeg prøver å blande den direkte inn i deigen).

Stekes på 200 grader i ca. 15 minutter.


Fort-gjort-aïoli
1 pakke majones
2 fedd presset hvitløk
Sitronsaft

Tøm innholdet fra en pakke majones i en bolle. Bland inn presset hvitløk og smak til med sitronsaft. Settes kjølig før servering.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails