tirsdag 24. august 2010

Matpakketips: kjøttkaker med hvitløksdressing

Nå har jeg holdt på i et halvt års tid med å prøve å sende med Jenny gode og "spennende" matpakker hjemmefra. Jeg har vært flink til å sende med frukt oppkuttet i biter, bær, eple med kanel, yoghurt (med en liten pose havregryn til å blande i), sunne squashmuffins og ikke minst prøvd å variere pålegget jeg har hatt på skivene.

Samtidig har jeg slengt sammen et par skiver med majones og salami, puttet det inn i matpapiret, og puttet det i meg ved lunchtider uten at det har noen særlig annen hensikt enn å døyve den verste sulten. Så her om dagen bestemte jeg meg for at det skulle det bli slutt på. Nå skal jeg også prioriteres.

I hovedsak har jeg funnet ut at det er to ting som skal til for å få en betraktelig bedre matpakke. Det ene er bedre råvarer hjemme. Det andre er en god matboks.

For å ta det første først: Bedre råvarer. Dette har jeg ganske enkelt løst ved å sørge for å ha ruccula, cherrytomater og agurk i hus.

Foto: frukt.no

I tillegg har jeg kjøpt ferdig oppskåret ridderost, sånn at det skal gå fort å putte med et par skiver av det oppi matboksen.

Og det bringer meg over på det andre punktet: en god matboks. Jeg har bestilt en fra alveslottet som kommer med kjøleelement og to små bokser oppi den store. Etter å ha søkt litt på nettet har jeg funnet ut at den kan bestilles ganske mye billigere fra USA, så kanskje ikke dumt å sjekke hjemmesiden til leverandøren...


Det var en bitteliten avsporing, men poenget mitt er hvertfall at boksen er genial. God plass til å ha med masse forskjellig! Var ekstra fornøyd med dagens lunch:


I bunn: 2 brødskiver, en liten neve ruccula, noen skiver agurk, samt en liten boks med hvitløksdressing.

Oppskrift hvitløksdressing
1 ss lettrømme
1 ss majones
1/3 ts hvitvinseddik
litt hakket basilikum
litt finhakket hvitløk
litt sukker
salt og pepper

Bland alle ingrediensene sammen, og smak til med sukker, salt og pepper. Lag gjerne en større porsjon, så har du i kjøleskapet til du skal lage deg en god sandwich!


Øverste del: En boks med cherrytomater og rester fra gårsdagens kjøttkaker, og en liten dessert: hjemmelaget eplekake!

Kake er selvsagt ikke hverdagskost. Andre dager har jeg hatt med eplebåter med kanel (har fått ganske dilla på det i det siste) i den ene boksen og skrellet gulrot i den andre boksen. 


Denne lille revolusjonen av en matboks har hvertfall fått meg til å glede meg betraktelig mer til lunch :)



P.S.: Sjekk alveslottets bentoblog for flere matpakketips - massevis av gode tips og oppskrifter!

2 kommentarer:

  1. Gleder meg til å bruke noen av dine tips når jeg kommer tilbake med min turkise matboks til våren ;-)

    SvarSlett
  2. Gleder meg til du kommer tilbake :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails