lørdag 28. august 2010

Pai med spinat og fetaost

Det er flere år siden jeg prøvde meg på pai sist gang. Og eneste grunnen er vel at forrige gang hadde jeg ikke paiform, væsken lakk ut gjennom kakeformen, og selv om den ble god var det litt styr. I etterkant har jeg faktisk kjøpt paiform, og den har ligget ubrukt i skuffen i ca ett år. Men nå har jeg gjenoppdaget pai, blir nok mer av det fremover!

Det tok litt tid fra jeg begynte til den var ferdig, mest fordi deigen skulle hvile i kjøleskapet i en time før jeg kunne bruke den. Men til gjengjeld lagde jeg paien kvelden før vi hadde den til middag, så når vi skulle spise den gikk det veldig fort! I tillegg er dette egentlig en ganske super ting å putte i matpakka. Gjerne sammen med en liten boks med salat :) (Nok engang er matboksen fra food'n fresh perfekt til formålet!)

Oppskriften er hentet fra Trines mektige matblogg, og er ubetydelig modifisert.


Paibunn
3 dl hvetemel
125 g smør
2-3 ss kaldt vann

Smuldre sammen mel og smør (som er delt opp i terninger). Tilsett vann og kna deigen. La den hvile 1 time i kjøleskapet. Deretter trykker du den ut i en paiform, og forsteker den på ca 200 grader i 5-10 minutter.

Spinat-, feta- og soltørkede tomater-fyll
400 g spinat (fersk, som må renses, eller frossen klar til bruk)
100 g fetaost
8 soltørkede tomater
4 egg
3 dl melk og fløte
salt og pepper

Stek spinat (og evt. en hakket løk) i stekepanna til spinaten faller sammen. Hell blandingen over i den forstekte og avkjølte paibunnen (les: halvveis-rukket-å-bli-lunken-mens-mor-er-utålmodig-etter-å-bli-ferdig). Legg fetaost og soltørkede tomater (i terninger) over spinatblandingen. Pisk egg, melk (eventuelt noe erstattet med fløte), salt og pepper, og hell det over.

Sett paien inn i forvarmet ovn, og stek den på 200 g i ca. 30 minutter, eller til paien har stivnet.

Vi spiste dette med rucculasalt med cherrytomater og parmasanflak, med salt, pepper, en god olivenolje og balsamicokrem over. Veldig godt, og passet veldig fint som middag for en liten familie som det ikke passet å spise samtidig for denne dagen...

1 kommentar:

  1. Nam, nam! Pai er utruleg godt, og feta og spinat er ein super komninasjon! :-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails