lørdag 18. september 2010

Fårikåltid!

Nå som det er høst kjenner jeg at lysten på fårikål har meldt seg. Det hører liksom med. Forrige helg inviterte vi et vennepar på fårikålmiddag. Perfekt å invitere gjester på, du har tid til å være med gjestene mens middagen lager seg selv :)


Du trenger
1 pakke fårikålkjøtt
1 kålhode
Hele pepperkorn
Salt
Hvetemel

  • Del kålen i passelige båter. Stilken i midten skal ikke være med. 
  • Start med et lag fårikålkjøtt. Legg de i bunnen av gryten med fettsiden ned. Deretter legger du kål, strø litt salt, og så begynner du på nytt med kjøtt, kål osv. 
  • Legg en pepperkoker så og si fylt helt opp med hele pepperkorn når du har lagt i halvparten av kjøttet og kålen. Fortsett med kjøtt og kål. Avslutt med et lag kål. (Alternativt kan du strø noen pepperkorn over hvert av kållagene, men det ville blitt for mye for veslesnupp tror jeg).
  • Hell i jevning med hvetemel og kaldt vann. Fyll på med kaldt vann til du har dekket ca. 1/3 av kål/kjøttlagene.
  • La det koke i ca. 1,5-2 timer. Skum av underveis.
  • Serveres med nykokte poteter
Ferdig middag har jeg ikke bilde av - da var jeg nemlig opptatt med gjestene mine ;)

2 kommentarer:

  1. Åhh får i kål er såå nam! :)
    Jeg lagde det på onsdag jeg :)

    SvarSlett
  2. Perfekt på denne årstiden :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails