lørdag 19. februar 2011

Bamsekaken

Jeg har fått spørsmål om å beskrive fremgangsmåten for bamsekaken jeg lagde til 2-årsdagen til Jenny - jeg er absolutt ingen ekspert på dette, men skal gjøre et forsøk! Det at jeg er relativt ny på dette skulle jo tilsi at det burde være enkelt å få til, så det er jo positivt ;-)


Jeg brukte oppskriften jeg har på sjokoladekake, og fylte bamseformen ca. 1/2-full. Resterende røre brukte jeg til muffins. Steketiden var litt lenger enn vanlig - antakelig ble denne kaken litt høyere enn den pleier å bli i langpannen.

Foto: cacas.no

For å pynte kaken lagde jeg to forskjellige kremer - en hvit, og en sjokoladekrem. Til sjokoladekremen brukte jeg oppskriften jeg bruker til sjokoladekaken. Den hvite kremen har jeg oppskrift på fra cacas:

Hvit smørkrem (grunnoppskrift)
100 g margarin
300 g siktet melis
1,5 ts vaniljesukker
3 ss melk eller annen væske

Pisk romtemperert margarin med melis og vaniljesukker til det er jevnt blandet. Tilsett væsken litt etter litt. Pisk til kremen er lett, luftig og smidig og god å jobbe med.

For å få farge på kremen, kjøper du de amerikanske geléfargene fra wilton. Bruk en tannpirker og tilsett litt og litt av gangen i den hvite smørkremen - fargen er veldig sterk og gir raskt resultater! Til bamsekaken brukte jeg den hvite kremen som den var til øynene, men blandet inn rosa i en del av kremen og hudfarge i en annen del.

Pynting av kaken
For å lage bamsekaken brukte jeg tipp 21 og lagde stjerner. For å lage en stjerne holder du sprøyten 90 grader på kaken, holder tippen nede mens du trykker ut dippen. Trykk ferdig før du løfter opp tippen. Sett stjernene tett i tett i tett...

Foto: cacas.no

Tips til utstyr
Igjen - jeg er ingen ekspert! Men foreløpig har jeg funnet ut at det var en god investering å kjøpe sprøyteposer som varer, at det er greit å ha en kobler for hver farge du skal pynte med, og at det er praktisk å ha flere enn én sprøytepose! Man kan til nød bruke brødposer, men de er ikke spesielt holdbare, så det må i såfall være fordi du skal lage et par dipper med en farge.

Jeg startet med denne pakken da jeg lagde i fjor, men har nå utvidet utstyret litt. Flere koblere var absolutt et must, og syntes også at sprøyteposer som varer var mye lettere å forholde seg til (vasket de i oppvaskmaskinen etter bruk). 

Foto: cacas.no

Inspirerende nettsider:
Foreløpig har jeg ikke så mange tips å komme med, men håper det kan være litt til hjelp, hvert fall!
  • Cacas.no: Cacas er en butikk i Oslo som har spesialisert seg på kakepynting. De selger utstyr fra amerikanske wilton, som jeg har fått inntrykk av at er alfa-omega innen kakepynting. På nettsidene finner du oppskrifter, flotte inspirerende bilder samt tips om hvordan du lager de ulike mønstrene.
  • Passion for baking: Lekre, vakre, inspirerende kaker med oppskrifter
  • Kakebakedamen: Masse inspirasjon å hente for deg som ønsker å pynte lekre kaker! Relativt ny blogg, men ikke mindre verdt å besøke av den grunn.
  • Elins kaker: Facebookside med massevis av inspirasjon 
Psst! Jernia selger også Wilton-utstyr :-)


Håper dette kan være til hjelp :-)


Follow my blog with bloglovin

9 kommentarer:

  1. Søte snille, Cecilie!! Utolig flott bamsekake forresten (-:

    SvarSlett
  2. Jeg synes den så veldig avansert ut...Men takk for oppskrift og tips, kanskje jeg våger å prøve meg en gang...

    SvarSlett
  3. Tusen takk for at du lå ut oppskrift/fremgangsmåte! :) Har du kjøpt formen på Cacas? Denne kaken MÅ jeg bare prøve meg på :)
    Igjen, tusen takk, dette gjør det hele mye enklere! :)

    SvarSlett
  4. Formen jeg bruker kjøpte jeg på Jernia (og ser litt annerledes ut enn den på bildet over), men de har bamseformer på Cacas også.

    Lykke til :-)

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg googlet "hvordan pynte bamsekake.." og kom over siden din ;) Denne var supersøt! Bruker definitivt deg som inspo når jeg skal pynte kake til min lille soon-to-be-ettåring i mai ;) Du er flink!

    SvarSlett
  6. Fantastisk kake! Var det vanskelig å få den ut av formen? Kan den lages, og pyntes dagen før den skal spises tror du?
    Hilsen mamma til snart 3-åring♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Smør formen godt - har hatt litt trøbbel de siste gangene jeg har laget den. Men det er ikke helt krise om den blir ødelagt, det dekker du til med "duttene". Ikke noe problem å lage både 1 og 2 dager i forkant. Lykke til med 3-årsfeiringen 💛

      Slett
  7. Skal den hvelves kald eller varm? Har ikke fått den ut av formen 3 ganger nå.. noen tips ??

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails