søndag 11. mars 2012

Tapaskveld med familien

I helgen har søsteren min vært på besøk sammen med datteren sin. Niesen min er glutenallergiker og laktoseintolerant, og det kan innimellom sette kreativiteten på prøve når man skal lage middag. Hvert fall når man har spist kylling og ris til middag i et par dager allerede ;-) Men - jeg kom på noe lurt - tapas er nemlig ganske allergivennlig - det er jo bare brødet som trengs å være spesialtilpasset, ellers er det bare å plukke som det passer en! I tillegg kan det å lage tapas faktisk være ganske så enkelt i forhold til mange middager. Og så deilig kosemat da!

Menyen ble bestående av:
- Kyllingspyd
- Bacondadler
- Sweet chili-marinerte scampi
- Guacamole
- Hjemmelaget aïoli
- Serranoskinke
- St. Agur-ost (blåmuggost) med tilhørende marmelader (jeg kjøper marmelader som du finner i ostedisken)
- Godt brød (kjøpte et mørkt et på smart club med nøtter og rosiner i)

Oppskriften er tilpasset 3 voksne og 2 barn:

Tapasrettene (minus bacondadlene som jeg tydeligvis ikke klarte å få bilde av). Sa jeg at jeg savner speilrefleksen min?

Kyllingspyd
3 kyllingfiléter
2 fedd finhakket hvitløk
1 ss paprikapulver
1 ts salt
1/2 ts chilipulver
3 ss solsikkeolje
Grillpinner

Skjær kyllingfilétene i avlange tykke strimler. Legg de i en brødpose med hvitløk, krydder og olje, og la det marinere en god stund. Jeg hadde ca. 30 minutter tilrådighet - det funket det også! Del grillpinnene i to, og tre kyllingbitene innpå. Stekes i stekepanna - tar max 5 minutter totalt med stekingen.

Bacondadler
1 pakke bacon i skiver
16 dadler
16 tannstikkere uten smak

Del baconskivene på midten. Del dadlene halvveis og plukk ut steinen. Surr bacon rundt dadlene, og stikk en tannstikke gjennom sånn at baconet holdes på plass. Stekes på 225 grader midt i ovnen i ca. 15 minutter (kan også stekes i stekepanna)

Sweet chili-marinerte scampi
Rå scampi
Sweet chili-saus

Legg scampiene i sweet chili-saus så god tid i forkant som du har til rådighet, ferdig i ildfast form. Stekes i stekeovnen sammen med bacondadlene til scampiene har blitt røde. (Jeg brukte ferdige scampi og puttet i sausen, men det ble ikke så bra. Scampiene bør jo strengt tatt ikke stekes lenger for å ikke bli seie, og da ble de ikke varme nok - litt kjipt!)

Guacamole
2 avokado
1 hvitløksfedd, presset
1/2 lime
Salt og pepper

Mos to modne avokado. Rør inn hvitløksfedd og saften fra 1/2 lime. Smak til med salt og pepper. (Denne finnes det utallige variasjoner av - gjerne med koriander og tomater i - jeg gjorde det imidlertid veldig enkelt denne gangen. Ble supergodt det også!)

Guacamolen er også godt pålegg å ha på brødskiva morgenen etterpå - kanskje med rester av serranoskinka hvis du fortsatt har?



Følg bloggen min med bloglovin

P.S. Ikke glem å melde deg på give-away'en min. Jeg gir bort et vaffeljern på vaffeldagen (25.mars)!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails