torsdag 31. mai 2012

Myke vårruller med kylling og kokosmelkdipp

Nå som sommeren har kommet, har jeg vært så utrolig fristet av det asiatiske kjøkkenet! Det er ett eller annet med varmen og de syrlige friske smakene fra Thailand som virkelig fenger meg. Alex setter veldig pris på det, frøkna ikke fullt så mye... Men jeg har bestemt meg for å lage mat som jeg/vi har lyst på, og ikke nødvendigvis fokusere på å lage "barnevennlig mat" hele tiden - så tror jeg også at hun blir vant med flere smaker og mindre kresen på sikt. Derfor lager jeg heller ikke noe annet til henne - hun må smake på det vi spiser og eventuelt bare spise det hun liker (gjør dog noen unntak når vi spiser spicy mat eller ting jeg tror kan være vanskelig for henne å spise). Denne dagen ble det ris med ketchup på til henne ;)


Dagens oppskrift er hentet delvis fra dinmat.no. Myke vårruller er faktisk fantastisk forfriskende herlig sommermat. Særlig med thaimarinerte grønnsaker ved siden av! Her kommer oppskriften - nok til to voksne og en minilunch dagen etterpå:

2,5 kyllingfiléter
1 boks kokosmelk
2 ss fishsauce
1/2 lime, saften av

Bønnespirer
Thaibasilikum
Koriander
Mynte
Rispapir

(1) Kok opp ingrediensene til sausen: kokosmelk, fishsauce og lime. Tilsett hele kyllingfiléter. La småputre i 10 minutter. (2) Ta ut kyllingfilétene, og la de bli kalde. Del opp filétene i små biter. (3) Følg anvisningen på pakken med rispapir (den jeg brukte fant jeg i frossendisken i en Asiabutikk - etter det var tint lot jeg det ligge i et fuktig håndkle). (4) Hakk krydderurtene hver for seg. (5) Lag vårrullene: ha i noen kyllingbiter, bønnespirer og krydderurter i hver vårrull. Brett inn to motstående kanter, før du ruller sammen. Legg på et fat, og det er klart for servering.

Serveres med thaimarinerte grønnsaker (denne gangen lagde jeg med mango, minimais, sukkererter, paprika og gulrøtter), ris, og resten av sausen som dipp. Den asiatiske dippsausen er også fantastisk til.

2 kommentarer:

  1. Dette så spennende ut. Hadde en pakke rispspir (tørkede) i skapet,-og måtte inn å sjekke ut hvordan jeg kunne bruke dem. Takk for tips. Gleder meg til middag i morgen.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails