torsdag 21. juni 2012

Fantastisk saus til fiskepuddingen

I dag forspiste jeg meg faktisk til middag. Utrolig nok på fiskepudding, som jeg egentlig ikke synes er noe særlig engang. Men denne fiskepuddingen var veldig god, og sausen gjorde det hele enda bedre. Min ikke-fiske-spisende samboer syntes også at middagen var veldig god, frøkna derimot - hun holdt seg til brokkolien. Kanskje det var hvitvinen i sausen som gjorde utslaget?

Kan ikke skryte på meg at jeg lagde fiskepuddingen - jeg brukte en som kommer ferdigpakket i "matpapir", som du får kjøpt i fiskedisken. Tror den kommer fra Lerøy. Men sausen - den er helt hjemmelaget :)



Hvit fiskesaus med reker og hvitvin
60 g smør
50 g hvetemel
1 fiskebuljongterning
1 liter vann
1 ss tomatpuré
2 ts soyasaus
3 ss hvitvin
1 ts hvit pepper
1 dl fløte
Salt
300 g reker, pilles

(1) Smelt smør i gryta, og rør inn hvetemel. (2) Spe med vann mens du rører godt, sånn at du ikke får noen klumper. Kok opp under veis. (3) Når alt vannet er spedd i, tilsetter du terningen med fiskebuljong, og lar sausen småkoke i 30 minutter. Da er all melsmaken kokt bort. Mens sausen koker, piller du rekene. (4) Tilsett tomatpuré, soyasaus, hvitvin og hvit pepper. Kok opp. (5) Tilsett fløten, og smak til med salt. (6) Tilsett fiskepudding, og la det trekke på svak varme til den har blitt varm. (7) Slå av platen, tilsett rekene, og server.

Som tilbehør hadde vi kokte poteter og aspargestopper kokt i lettsaltet vann.

Nam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails