torsdag 7. juni 2012

Navnefestkaken og sukkerbrødbunnen som aldri feiler

Neste helg skal vi ha navnefest for Jakob, og forberedelsene har begynt. Her er bilder av selveste kaka (det blir mange, mange fler, men dette er liksom "hovedkaka" hvis du skjønner hva jeg mener):








Under pynten (pyntet med mashmallowfondant), er det sukkerbrød fylt med først et lag jordbærsyltetøy og vaniljekrem, deretter et lag jordbærsyltetøy og krem blandet med bringebær, og deretter krem over hele kaka. Som du kanskje ser av datoen er det noen dager igjen til festen, så kaka har gått rett i fryseren. Ferdig pyntet. Under plastfolie. For det går fint (i følge den flinke kakepyntevenninna mi ;) )

Edit: Nå som navnefesten er over kan jeg bekrefte at det gikk strålende å fryse kaka først. Like god som ufrossen kake :) Til tross for at den ble dynket mens jeg pyntet den!

Tenkte jeg også skulle dele oppskriften jeg bruker på sukkerbrød - denne funker nemlig alltid - ingen mislykkede sukkerbrød her i gården ;) Oppskriften kommer fra bestemor (og som alle vet kan gamle husmødre sine saker ;) ):

Bestemors sukkerbrød (27 cm springform)
5 egg (str. L)
3 dl sukker
2 dl hvetemel
1 dl potetmel
2 ts bakepulver
1/2 dl kaldt vann

(1) Pisk egg og sukker til eggedosis (2) Sikt i hvetemel, potetmel og bakepulver. Vend inn med slikkepott. (3) Ha i vannet helt til slutt. (4) Stekes i 60 minutter midt i ovnen på 165°C (i ovnen min, som er litt "svak" - i opprinnelig oppskrift står det 160°C). Legg bakepapir over mens den stekes.

Tips: Når du skal pynte kaken, så legg den opp-ned på kakefatet. Bunnen er ofte finere enn toppen på kaka!

2 kommentarer:

  1. ser kjempe god ut. .
    lykke til med navnefesten ;)

    hilsen Sunniva S

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails