lørdag 9. juni 2012

Spekematlag

I går hadde jeg damene fra jobben på "Girls' night in". Det var rosa bobler, det var spekemat, det var MYE skravling, og VELDIG koselig! Er heldig som har så mange fine kollegaer!

I forkant diskuterte vi om vi skulle bestille catering, men jeg fant ut at jeg syntes det nesten var mer stress å bestille catering enn å lage selv (mest fordi jeg aldri har bestilt catering før). Men akkurat det å sette sammen et spekematlag for 10 stykker - det er faktisk ikke noe stress i det hele tatt. I tillegg var det greit å få "øvd" meg til vi skal ha navnefest neste helg, da menyen er den samme!


Brukte spekematkalkulator fra speketips.no, og fikk følgende handleliste:
  • 630 gram skinke
  • 250 gram fenalår
  • 130 gram morrpølse
  • 100 gram viltpølse
  • 100 gram fårepølse
  • 70 gram salami


Fikk veldig mye rester, men damer spiser jo ikke like mye som menn. Så tipper kalkulatoren egentlig gir gode indikasjoner på hva man trenger. Som tilbehør hadde jeg:

  • Eggerøre (2 egg per person)
  • 1 honningmelon
  • 1 cantaloupemelon 
  • 2 kurver jordbær
  • 4 appelsiner
  • 1 pakke dulcita-tomater
  • Potetsalat
  • Flatbrød (30 g per person)
  • Godt smør

Tips til eggerørelaging: Man bruker 1 ss (15 ml) væske per egg. Det vil si at for 10 personer, så trenger man 20 egg og 3 dl væske. Jeg brukte en boks kremfløte (nam!). Eggene vispet jeg med miksmasteren - det tok for lang tid å vispe for hånd. Rørte inn salt og gressløk, og begynte å steke. Da eggerøren begynte å nærme seg ferdigstekt tilsatte jeg en god klatt smør (og lot den smelte inn), og kvernet pepper over. Eggerøren blir nemlig gråaktig hvis du peprer før steking. Eggerøren er ferdigstekt når den er fast, men fortsatt fuktig. Da den var ferdigstekt, la jeg den i boller med aluminiumsfolie. Da holdt de seg ganske godt til vi spiste ca. 45 minutter etterpå.


Norsk potetsalat med rømme ala Stiansen (10 personer)
Jeg fikk masse skryt for potetsalaten, og det er ikke så rart når man bruker en Stiansen- oppskrift ;) Denne er også super som grilltilbehør!

2 kg poteter, kokte
3 dl majones (tilsvarer 2 pakker mills majones)
7,5 dl lettrømme
4 ss hvitvinseddik
4 ss sukker
25 dråper tabasco
2,5 ss H.P. saus (du finner den mest sannsynlig sammen med ketchupen og andre grillsauser i butikken - hvertfall de litt mer velassorterte butikkene som Meny)
1 ts salt
1 purre, hakket i små terninger
1/2 bunt gressløk, finhakket

(1) Kok potetene, og skrell de mens de er lunkne (lettere å skrelle). (2) Bland ingrediensene til sausen: lettrømme, majones, hvitvinseddik, sukker, tabasco, H.P.saus, purre og salt (smak eventuelt til med mer). (3) Kutt potetene i terninger, og ha de oppi sausen. Vendes inn forsiktig sånn at de ikke blir ødelagt. (4) Strø gressløk over som pynt.

Kan gjerne gjøres klart dagen i forkant sånn at smakene får satt seg!

Desserten
Til dessert hadde vi crazy chocolate cake med bringebærmousse og dekket mashmallowfondant. Kommer tilbake med oppskriften! I mellomtiden kan dere nyte dette bildet ;) (her er det tidligere omtalte venninna mi som er så flink til å pynte kaker som har gjort så og si alt):



4 kommentarer:

  1. Tusen takk for fantastisk god mat og en kjempehyggelig kveld! Enig - vi er heldige som har så flotte kollegaer! :-) Guro.

    SvarSlett
  2. Utrolig hyggelig jentekveld!!! Takk for god mat og hygglig samvær med supre jenter! Ida

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails