søndag 17. juni 2012

Supersaftig sjokoladekake i langpanne

Denne sjokoladekaka har jeg selv fått servert hos ei venninne, og hørt blitt skrytt av av mange andre - så måtte teste den ut til navnefesten. Kjempesuksess! Den er også faktisk enda bedre etter å ha stått et par dager, så denne kaken lagde jeg på onsdag før navnedagen (som var på lørdag). Og fikk fortsatt masse skryt for hvor saftig og god den var på søndag... ;-) Greit med alt som kan lages i stand

Røra er veeeldig stor (måtte bruke Kenwood-bollen for å få plass til alt), men det går faktisk i en stor langpanne!


Supersaftig sjokoladekake
400 gr smør
4,5 dl vann
8 ss kakao
9 dl sukker
1 beger rømme
8 dl hvetemel
1 ts salt
2 ts natron
4 egg

Kok opp smør, vann og kakao. Tilsett sukker og rør til det har løst seg opp i blandingen. Bland inn rømme, hvetemel, salt, natron og lett sammenvispet egg.

Dekk en langpanne med bakepapir, klipp til hjørnene sånn at den former seg til panna, og hell i røren. Stekes i ovnen på midterste rille ved 180 grader i 35-40 min.

Glasur
100 gr smør
4 ss kakao
6 ss melk
1 ts vaniljesukker
ca 300 gr melis

Ha smør, kakao, melk og vaniljesukker i en kjele på svak varme til alt er smeltet. Rør inn melis til en fin og glatt glasur. Stikk litt huller i kakebunnen med en gaffel, før du heller glasuren over kaken (gjør det aller helst med en gang kaka kommer ut av ovnen - da renner glasuren best utover). Dryss over kakepynt.

Enjoy!

49 kommentarer:

  1. Aaaaahh, den har jeg også laget, med stor suksess! Kjempegod, også etter å ha vært fryst! :)

    SvarSlett
  2. den så god ut!!:D er det lettrømme du bruker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er supergod! Jeg bruker seterrømme, jeg. Er jo ikke akkurat som at kaka er så sunn i utgangspunktet ;)

      Slett
  3. Har fått den samme hos ei venninne, knallgod!
    Da jeg skulle lage den selv, så halverte jeg sukkeret og den ble like god ;)

    SvarSlett
  4. Oi, denne må prøves :))
    Håper jeg er like heldig som dere da :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er du garantert! Kjempeenkel :)

      Slett
    2. Den var megagod !! Takk for super oppskrift, nå blir det kakebaking oftere ;)

      Slett
  5. Tilsetter du sukkeret i kjelen sammen med smøret, vannet og kakaoen? Skal bake kake og lage tog av det til tre åring sin bursdag :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Kok opp smør, vann og kakao først, ta det av plata, og deretter rører du inn sukker osv. Lykke til!

      Slett
  6. Hei! Har akkurat bakt denne kaka, men den ble så lav! Gikk ikke opp til kanten på langpanna engang! Brukte en vanlig langpanne som følger med ovnen. Tenker at jeg må lage en ny I en mindre form... Hva mener du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jøss, det var rart. Det er kanskje ulike størrelser på langpannene? Formen min er 32x39 cm innvendig, og kaka blir ca. 3 cm høy.

      Slett
  7. Har like stor panne. Skjønner ikke hva som er galt. Må prøve på nytt igjen...skal gi den til min nevøs navnefest I morgen:-O

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, da skjønner jeg ikke hva som er i veien. Husket både egg og natron?

      Slett
  8. Eg googla litt, og fann denne �� super oppskrift, saftig og god. Eg brukte litt mindre langpanne enn "vanlig". Denne skal eg lage igjen. Tuusen takk

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!!! :)

      Slett
  9. Skal lage denne i morgen. ;) Bursdag på lørdag.. Gleder meg t å smake. :D

    SvarSlett
  10. Jeg fant denne oppskrift i dag, og gikk i gang, kjempe god kake.

    SvarSlett
  11. Lagde kaka nå nettopp og den ble kjempegod! takk for god oppskrift :)

    SvarSlett
  12. Så hyggelig med sånne tilbakemeldinger :)

    SvarSlett
  13. Bør kaka være avkjølt før jeg tar glasuren på? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, ta den på med en gang - da flyter den best utover.

      Slett
    2. Hvis du har glasuren på varm kake da smelter den vel inni kaken?

      Slett
    3. Nei, den legger seg fint oppå. Men jeg stikker litt hull i kaka med en gaffel for at den skal sige litt nedi - det gjør den ekstra saftig. Verdt å prøve, altså!

      Slett
  14. Bør sukker og egg piskes til eggidosis først? Tror jeg har laget ca denne før, men da blir den så kompakt og hever seg lite... Knall god for det om vel og merke!!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er litt kompakt, ja. Vet ikke hvordan det blir med eggedosis!

      Slett
  15. Egner den seg til ei traktorform.

    SvarSlett
  16. Forhåpentlig ikke for sent svar - den går sikkert fint i form, også, men jeg er litt usikker på hvordan det fungerer med glassuren...

    SvarSlett
  17. Skal røren bli skikkelig tynn? Syns min er altfor tynn til å kunne kalles røre, men jeg har trippelsjekket at jeg har gjort alt riktig og brukt riktig mengde av ingrediensene :-s

    SvarSlett
  18. jeg også fikk en tynn røre, skal den være sånn

    SvarSlett
  19. Har brukt denne oppskriften 100 ganger nå :-) like bra hver gang!!

    SvarSlett
  20. Jeg har nettopp laget denne kaken, men fikk en veldig tynn røre jeg også, vet ikke hvordan resultatet blir ennå for kaken står i ovnen. Er det riktig at kakerøren skal være så tynn?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, røren er mye tynnere enn jeg har erfaring med fra andre kaker.

      Slett
  21. Har bakt denne kaken nå og den ble kjempe god! :)
    Men den ble VELDI mye mørkere enn kaken på bildet ditt! Den ser nesten svart ut :)

    SvarSlett
  22. En fantastisk god sjokoladekake♥
    Jetusen takk for denne oppskriften, jeg er i et land som ikke har
    rømme.. men denne kaken fungere veldig bra med gresk youghurt
    i stede.
    en suksess for både store og små★♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei jeg bor i Danmark og denne kaka blir veldig god med creme fraiche 18% som ligner rømme! Creme fraiche har de vel i alle land og det blir saftigere enn med yoghurt, bare hvis andre i utlandet leser denne kommentaren! Denne er vår favoritt kake herhjemme!

      Slett
  23. Hei, kan man halvere oppskriften og bruke en rund form? Takk for svar:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg ikke prøvd, men det burde gå. Akkurat hvor mye du skal ha av de ulike ingrediensene, avhenger av hvor stor den runde formen du har er. Ved å bruke de gamle matteformlene fra grunnskolen, kommer jeg frem til at hvis du bruker en rund form med 25 cm i diameter, bør det passe med 1/2 oppskrift. Gi meg gjerne tilbakemelding på hvordan det går!

      Slett
  24. Hei Cecilie, tusen takk for svar. Jeg bakte i dag, brukte en rund form med 25 cm i diameter slik du foreslo og halverte oppskriften. Steketiden var nesten like lang som ved en langpanne siden etter 40 min. steking var røret fortsatt bløtt i midten, da måtte jeg stikke noen hul med kakenål og fortsatte stekingen. Røret hevet seg bra, men etter at tok kaken ut, sank den. Glasuen min stivnet slik at når jeg strødde kokosstrø, satt den ikke fast på glasuren. På bildet virker glasuren din kremete, min ble ikke slik, ikke at det gjør noe, den ble jo fin:-). Det viktigste er den smaker godt, vi får se:-) Kaken er pyntet og plassert i kjøleskpet og skal serveres enten på lørdag eller på søndag. Er spent på hvordan den kommer til å smake:-) Skal selvsagt fortelle deg om den var saftig og god:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen:-) Kaken smakte godt, takk for oppskriften:)

      Slett
    2. Tusen takk for tilbakemeldingene! Det er helt riktig at glasuren stivner (det er nok mer bildet som lyver), så man må være rask dersom man skal ha strø som skal henge fast.
      Nå ble jeg faktisk litt sjokoladekakesulten... hihi :)

      Slett
  25. Hva skal jeg gjør hvis jeg ikke vil ha rømme i kaka?

    SvarSlett
  26. Denne ble kjempe saftig og god. Tusen takk for oppskriften 😊

    SvarSlett
  27. Denne ble kjempe saftig og god. Tusen takk for oppskriften 😊

    SvarSlett
  28. Kom over oppskrifta di nu i ettermiddag, nu e de bakt (og smakt��) Nyyydli kake og så enkel å lage��������En anna ting åsså som æ likte godt va at alt va i dl��Ligg i frysern nu godt inntulla i folie, til nån heldige sjæle dokke opp og vil ha kaffe me nåkka attåt ������

    SvarSlett
  29. Alle ? tegnan e smiley:-);-) glæmte å si ,,,,,tusn takk for oppskrifta ;)

    SvarSlett
  30. Tusen takk for oppskrift :-) En kjempegod kake :-)

    SvarSlett
  31. Kan man bruke melk istedet for vann? Jeg har en del melk jeg må bruke opp 😊

    SvarSlett
  32. Lot du den stå i kjøleskapet eller i romtemperatur mens den ventet på å bli spist? Laget kaken igår og den må vente noen dager før den skal serveres :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails