mandag 20. august 2012

Hjemmelaget pitabrød

Deilige, nystekte pitabrød
PC'en min har blitt fikset, og mangler bare å hentes! Fant imidlertid ut at jeg kunne bruke en annen PC og dele oppskrift med dere, nå i skolestarttider (og for meg: barnehageoppstart etter 6 uker ferie) er det genialt med pitabrød. Fin avveksling til brødskive i matpakka :) Synes de fra Hattingbakeriet er gode, men det er jo moro å lage selv også!

Pitabrød kan fint kjevles av en 3-åring (gjerne med litt etterkjevling av voksen ;) )
Dette lagde vi forrige uke - før barnehageoppstart - så altså fortsatt mens vi holdt på med prosjekt "matlaging med 3-åring". Som så mye annen gjærbakst var dette fint å gjøre med frøkna! I tillegg var hun med på å massakrere kyllingen - mest til egen glede siden den grilla kyllingen tydeligvis var for god til å kunne spares til middagen (det var nemlig tilbud på helgrillet kylling forrige uke, og sånn må man jo benytte seg av ;) ).


Hjemmelaget pita (6 stk)
Ca. 5 dl hvetemel
2 dl vann
1/4 pakke tørrgjær
1 ts salt

Bland det tørre. Varm vann til ca. 65 grader og tilsett det i melblandingen. Elt godt. La den heve til dobbelt størrelse, før du deler den i 6 like store emner, og kjevler de 0,5 cm tykke. La de etterheve mens ovnen varmes. Stekes på (smurt) rist under grillen i stekeovnen på 275 grader, ca. 3 minutter på hver side. Jeg steker de på rille 2, siden de eser ganske godt opp.

Dersom du ikke spiser opp alt med en gang, kan du varme de litt i ovnen før du spiser neste gang. Tror nemlig de kan bli litt seige til dagen etterpå i en brødpose...

Fyll
Grillet kylling i biter
Paprika
Cherrytomater
Agurk
Maiskorn
Ruccolasalt
Rømme
Pesto (Rød/ grønn)
... og hva du ellers måtte like ;)

3-åringen kan fint dele agurk (med hånda i god avstand fra kniven...)

Siden dette var fyll i pitabrød, klarte vi ikke å spise opp all kyllingen til en middag. Pitabrød med fyll var godt i matpakka dagen etterpå; selveste første dagen i barnehagen!

3-åringen kan fint dra av kjøttet på den grillede kyllingen
Tilvenningen i barnehagen har forøvrig gått supert, frøkna smågruer seg bare litt om morgenen nå, men har helt glemt det så fort hun kommer inn døra. Det er veldig deilig, så kan jeg gå hjem igjen og kose meg med Jakob med god samvittighet.

Flere som synes det er litt godt med hverdag igjen?

4 kommentarer:

  1. Koselig blogg du har:). Skal notere meg pitabrød til matboksen, kjekt med noe annet enn skive:).

    SvarSlett
  2. Stemmer det at det skal være 65 grader på vannet? Dreper ikke det gjæren? Jeg har etterhvert fått god erfaring med å bake med kald deigvæske, gjærbaksten min blir ikke lengre slagvåpen... Men hvis gradene stemmer, skal oppskriften testes :-) Funker det å bruke sammalt mel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier å bruke minst 65 grader, og så lenge jeg bruker tørrgjær og blander inn gjæren med melet før væsken tilsettes fungerer det fint. Hvis du blander gjæren rett i væsken så blir gjæren drept med denne temperaturen. Har ikke testet med sammalt hvete - prøv gjerne og gi meg tilbakemelding på hvordan det gikk!

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails